راهنمای دانلود و نصب نوار ابزار (تولبار)سایت حقوقی دادخواهی
منوي اصلي


وضعیت عضویت و اشتراک شما
شما عضو رسمی سایت نمیباشید
برای عضویت رسمی در سایت در این محل کلیک کنید . سایت حقوقی دادخواهی. برای عضویت در سایت اینجا را کلیک کنید !



دانشنامه حقوقي
get info from WikiPedia

دانشنامه حقوقي
دائرة المعارف آزاد حقوقي



سایت حقوقی دادخواهی: انجمنهای مباحث حقوقی

Google

جستجو در اینترنت جستجو در این سایت
سايت حقوقي دادخواهي :: مشاهده موضوع - فسخ . تفاسخ . انفساخ
پرسشهای متداول
پرسشهای متداول
جستجو
جستجو
لیست اعضا
لیست اعضا
گروههای کاربران
گروههای کاربران
مدیران سایت
مدیران سایت
درجات
درجات
مشخصات فردی
مشخصات فردی
ورود
ورود
پیامهای خصوصی
پیامهای خصوصی
فهرست سايت حقوقي دادخواهي » حقوق مدني

ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع      Printer-friendly version
فسخ . تفاسخ . انفساخ

مشاهده موضوع قبلی :: مشاهده موضوع بعدی  
نویسنده پیام
divsalar
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 24 مرداد 1384
پست: 253
محل سکونت: تهران iran.gif


میزان امتیاز: 6400
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: دوشنبه 3 مهر 1385 - 08:14    عنوان:  فسخ . تفاسخ . انفساخ پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام
تفاوت مفاهيم فسخ.تفاسخ و انفساخ چيست؟مورد استفاده هر يك از اين مفاهيم كجاست؟آيا محدوديتي بر هر يك از اين مفاهيم بار ميشود؟
(آزمون شفاهي اختبار كانون وكلا-آقاي دكتر حسين ابادي)
با تشكر.ديوسالار

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
Hosseini
مدیر سایت
مدیر سایت


عضو شده در: 30 اردیبهشت 1384
پست: 895
محل سکونت: ایران iran.gif


میزان امتیاز: 16615
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 5 مهر 1385 - 12:34    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام و احترام
واژه انفساخ در مورد انحلال قهرى عقد به كار مى رود.
ماده 387 قانون مدنی : تلف مبيع قبل از تسليم ، موجب انفساخ عقد بيع است. و نیز درماده 845 قانون مدنى مقرر است : كليه عقود جايز به موت احد طرفين منفسخ مى شود و همچنين به سفه ، در مواردى كه رشد معتبر است.

واژه فسخ ، به معنای انحلال عقد و برگشت آثار آن از سوى يکى از طرفين عقد است.
ماده 355 قانون مدنى : اگر ملكى به شرط داشتن مساحت معين فروخته شود و بعد مشخص شود که کمتر از آن مقدار است، مشترى حق فسخ معامله را خواهد داشت .

واژه تفاسخ ، مصدر باب تفاعل به معنى عمل دو طرفه و یا فسخ متقابل است. تفاسخ معادل ديگر اقاله است.
ماده 283 قانون مدنى: بعد از معامله ، طرفين مى توانند به تراضى آن را اقاله و تفاسخ كنند . پس تفاسخ ، فسخ معامله با توافق و تراضى طرفين است. gol

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email مشاهده وب سایت این کاربر نام شناسایی در AIM شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger شماره شناسایی در ICQ
divsalar
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 24 مرداد 1384
پست: 253
محل سکونت: تهران iran.gif


میزان امتیاز: 6400
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: یکشنبه 9 مهر 1385 - 10:22    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام و تشكر از پاسخ دقيق جناب حسيني
در اعمال تفاسخ آيا محدوديتي وجود دارد يابنا بر اطلاق ماده 283 ق م در كليه قرارادادها تفاسخ قابل اعمال است؟
ديوسالار

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
Hosseini
مدیر سایت
مدیر سایت


عضو شده در: 30 اردیبهشت 1384
پست: 895
محل سکونت: ایران iran.gif


میزان امتیاز: 16615
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 19 مهر 1385 - 08:10    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام و احترام
آنچه در قانون مدنی آمده ، موضوع تفاسخ ، محدود به اعمال همان ماده 283 است که شمول کلی بر تمامی تعهدات و معاملات دارد که بصورت مبحثی ذیل مباحث فصل ششم در سقوط تعهدات درج شده است .

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email مشاهده وب سایت این کاربر نام شناسایی در AIM شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger شماره شناسایی در ICQ
divsalar
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 24 مرداد 1384
پست: 253
محل سکونت: تهران iran.gif


میزان امتیاز: 6400
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 19 مهر 1385 - 14:49    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام
به نظر ميرسد اعمال تفاسخ و يا همان اقاله در دو مورد ممكن نيست.اول:در مواردي كه با حقوق اشخاص ثالث برخورد دارد.
بدين معنب كه توان ايجاد يك حق براي ثالث هيچ تلازمي با وجود حق بر از بين بردن حق به ضرر ثالث ندارد.
دوم:در مواردي كه اعمال اقاله با منافع عمومي ويا اخلاق حسنه منافات دارد.
از اين حيث در عقد نكاح و وقف اقاله راه ندارد.در عقد ضمان نيز ترجيح دارد كه اقاله ممكن نيست.(براي مطالعه بيشتر .كاتوزيان/ناصر/قواعد عمومي قراردادها/جلد 5/ش 853)
با تشكر.ديوسالار

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
mohamadbager
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 11 فروردین 1385
پست: 304
blank.gif


میزان امتیاز: 7725
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 19 مهر 1385 - 22:28    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام

مباحث دوستان را مطالعه نمودم لذااينجانب نيز لازم ديدم مطالبي را در خصوص تحليل ماده 283 قانون مدني ومحدوديتهاي ان اشاره نمايم.

1-هر چند ماده 283 قانون مدني اشاره دارد كه بعد از معامله طرفين ميتوانند به تراضي انرا اقاله يا تفاسخ نمايند.وليكن با كمي دقت در اين ماده بخوبي اشكار است كه مقنن صحبت از معاملات نموده است نه هر عقدي وقراردادي ومعاملات مورد نظر مقنن همان احكام بيع وعقود ديكر است بغير از موارد ذيل.

2-بايستي توجه داشت كه بايد حساب معا ملات را با عقودي مثل نكاح ووقف وضمان جدا نمود زيرا كه نكاح منصرف از معا مله مورد اشاره ماده 283 ميباشد ونميتوان انرا يك عقد معا ملي تصور نمود در وقف نيز بعد از تحقق ان وقف غير قابل عدول واقاله ميباشد زيرا كه عين موقوفه حبس موبد است واز بين نميرود وانحلال اين دو به اسبابي نياز دارددر عقد ضمان نيز مضمون عنه يا بدهكار اصلي ميتواند از اقاله عقد ضمان كه ميان ضامن ومضمون له منعقد شده است جلوگيري نمايد واكر عقد ضمان را طرفين با تراضي اقاله نمايند به حقوق شخص ثالث صدمه وارد ميشود وتعهد به ضرر شخص ثالث بدون اينكه ثالث انرا قبول نموده باشد امكان نداردلذا شايد بتوان كفت كه اكر اين مهم تحقق يابد يعني اقاله عقد ضمان اين عمل غير نافذ تلقي ميكردد.

"نتيجه انكه اقاله همانطور كه عرض شددر تمام عقود وقرار دادها ميسر است وليكن با استثنايي مواجهه دارد وان در عقودي مانند نكاح وضمان ووقف ميباشدمضافا اينكه اقاله مخصوص عقد است ودرايقاعات كه با يك اراده انجام ميشود كاربردي ندارد"

موفق باشيد.

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی
Hosseini
مدیر سایت
مدیر سایت


عضو شده در: 30 اردیبهشت 1384
پست: 895
محل سکونت: ایران iran.gif


میزان امتیاز: 16615
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: پنج‌شنبه 20 مهر 1385 - 00:10    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام و احترام
بحث اصلي تاپيك تفاسخ بود كه معادل آن بشرح ماده 283 اقاله است و بديهي است كه منظور بنده نيز تمامي تعهدات و معاملاتي است كه در ماده 264 قانون مدني منظور نظر بوده و بصورت اجرائي در ماده 283 قيد گرديده است با اين توضيح كه مقنن با وضع مقررات و تعیین شرایط و قیود ، سعی در محدود نمودن قلمرو حاكمیت اراده اشخاص در برقراری روابط مالی و حقوقی و ایجاد تعهدات می‌نمایند ، با وجود این ، آنچه مسلم است اصل حاكمیت اراده یكی از اصول مسلم و مورد قبول همگان است و یكی از مظاهر بارز و برجسته حاكمیت اراده ، عقود و قراردادهاست . افراد جامعه بمنظور برقراری روابط مالی و حقوقی با یکدیگر در قالبها و چارچوبهای مشخص اقدام می‌نمایند و بر اساس آن انتقال اموال و تعهد به انجام كار یا خدمتی و یا ترك آنرا به عهده می‌گیرند ، و بدین طریق نیازهای زندگی اقتصادی و اجتماعی خویش را تامین می‌نمایند. با وجود همه دقتی كه اشخاص در هنگام تنظیم و انعقاد معامله بكار می‌گیرند، چه بسا اتفاق می‌افتد كه یكی و یا هر دو طرف قرارداد به نحوی از ادامه قرارداد و انجام تعهدات ایجاد شده منصرف می‌گردند و همانطور كه اقدام به انجام معاملاتی می‌كنند، گاهی نیز به عللی از انجام معامله پشیمان می‌شوند و می‌خواهند كه معامله را بر هم بزنند يا به تعبير ديگر اقاله نمايند که تعريف آن عبارت است از تراضي طرفين عقد به انحلال و زوال آثار آن در آينده . مقنن به منظور احترام به اراده اشخاص و جلب اعتماد و اطمینان آنها نسبت به قالبها و چارچوبهای مورد قبول خود در ایجاد روابط حقوقی و تعهدات ، به طرفین این امكان را می‌دهند كه چنانچه مایل به ادامه پایبندی خویش به قرارداد موردنظر نباشند، به اراده خویش آن را منحل سازند و خود را از زیر بار پیمان و انجام تعهدات رها سازند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فصل ششم - درسقوط تعهدات
ماده 264 - تعهدات به يكي از طرق ذيل ساقط مي شود :
1 - بوسيله وفاء به عهد
2 - بوسيله اقاله .
3 - بوسيله ابراء.
4 - بوسيله تبديل تعهد.
5 - بوسيله تهاتر.
6 - بوسيله مالكيت مافي الذمه .

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی ارسال email مشاهده وب سایت این کاربر نام شناسایی در AIM شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger شماره شناسایی در ICQ
fatah
عضو جدید
عضو جدید


عضو شده در: 17 مرداد 1385
پست: 7


میزان امتیاز: 175
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: سه‌شنبه 25 مهر 1385 - 02:07    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام

ماهيت انفساخ چيست؟آيا انفساخ عقد ناشي از اصل آزادي اراده در قراردادها است؟يا اينکه ناشي از شروط مندرج درضمن عقد است؟اگر از شروط ضمن عقد است با توجه به احصاء اين شروط در قانون مدني آيا شرط فعل است يا شرط نتيجه ؟ با توجه به اينکه انفساخ قهري و غير ارادي است هرچند که ايجاد سبب آن ارادي است ما هيت آن چيست؟

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی
divsalar
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 24 مرداد 1384
پست: 253
محل سکونت: تهران iran.gif


میزان امتیاز: 6400
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: سه‌شنبه 25 مهر 1385 - 15:29    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام
به نظر ميرسد انفساخ را بتوان به دو دسته تقسيم نمود:اول انفساخ با مقدمات ارادي و دوم انفساخ قهري
دسته اول مواردي را شامل ميشود كه طرفين يك شرط انفساخ را در دل عقد مي آورند كه در صورت حصول ان شرط عقد به خودي خود منفسخ شود.بنابر اين:
در صورت حصول آن شرط ديگر نيازي به اعمال فسخ و يا انجام عملي براي منفسخ كردن عقد نيست.عقد خود به خود منفسخ است.
دوم انفساخ به دلايل قهري.مثلا ماده 387 ق م.
اما در خصوص سؤالات مطرح شده:
به نظر من دو سوال دوم و سوم در واقع يكيست.يعني انفساخ نوع اول يقينا ناشي از ازادي اراده است در قراردادها.اما راه اعمال اين آزادي اراده با روش ايجاد يك شرط ضمن عقد است.نا گفته نماند وجود شرط و حتي خود عقد نيز به نوعي وامدار آزادي اراده است.
نوع شرط شرط نتيجه است.شرط نتيجه اي كه معلق است بر امري.وبه محض حصول معلق عليه منشآ آنكه همانا انفساخ عقد است جاري ميگردد.با تشكر ديوسالار

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
fatah
عضو جدید
عضو جدید


عضو شده در: 17 مرداد 1385
پست: 7


میزان امتیاز: 175
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 26 مهر 1385 - 00:44    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام

باتشکر از جواب شما به نظر مي رسدکه انفساخ در هر صورت قهري است منتهي سبب آن ممکن است ارادي و بر اساس توافق باشد يا ناشي از قانون
که به محض حصول هرکدام عقد خود به خود منفسخ و منحل مي گردد.اما درخصوص شرط نتيجه نيز بعيد به نظر ميرسد.زيرا درمباحث حقوقي در مبحث شروط از آن بحث نکرده اند بلکه مبحث مستقلي به آن اختصاص داده اند همانطور که دکتر کاتوزيان در کتاب قواعد عمومي قراردادها { ج 5} عمل کرده اند.مضافا به اينکه با شرط فعل بيشتر سازگاري دارد مانند اينکه در قرارداد شرط شود درصورت پاس نشدن چک معامله منفسخ باشد و اساسا انفساخ با تعريف شرط نتيجه مباينت دارد.
با تشکر

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی
divsalar
عضو فعال
عضو فعال


عضو شده در: 24 مرداد 1384
پست: 253
محل سکونت: تهران iran.gif


میزان امتیاز: 6400
[وضعيت كاربر:آفلاین]

پست تاریخ: چهار‌شنبه 26 مهر 1385 - 07:19    عنوان:   پاسخگویی به این موضوع بهمراه نقل قول

با سلام
با اين مطلب كه اصل انفساخ هميشه قهري است كا ملا موافقم.در پاسخ بالا نيز به آن اشاره نمودم.( به نظر ميرسد انفساخ را بتوان به دو دسته تقسيم نمود:اول انفساخ با مقدمات ارادي و دوم انفساخ قهري )
اما در خصوص نوع شرط آنچه از ماده 234 ق م در خصوص شرط فعل بر مي آيد اينست كه شرط فعل براي منتج شدن به نتيجه نياز به يك عمل مستقل دارد. براي مثال:
الف ايجاب ميكند (من منزل خود را ميفروشم به شما با اين شرط كه شما خود نويس داخل جيبتان را به من بفروشيد.قيمت منزل 20 ميليون تومان است.)
ب قبول ميكند.حالت دوم
الف ايجاب ميكند (من منزل خود را به قيمت 20 ميليون به شما ميفروشم به شرط اينكه خود نويس دا خل جيب شما به قيمت 100 تومان مال من باشد.)ب قبول ميكند.
در مورد اول كه شرط فعل است در ضمن بيع منزل انجام بيع خود نويس در اينده نيز شرط مي شود.ولي خود بيع اتفاق نمي افتد.نياز به يك ايجاب و قبول جدا گانه خواهد بود براي بيع خودنويس.اما در مورد دوم شرط شر طنتيجه است.طرفين ديگر نياز نيست ايجاب قبول مستقل كنند چرا كه نتيجه بيع خودنويس خود با بيع منزل ايجاد ميشود.
حال اگر بپذيريم كه شرط انفساخ يك شرط فعل است ايا با قهري بودن ان تعارض نخواهد داشت.به بيان ديگر ما پذير فته ايم انفساخ قهري است و از سوي ديگر پذير فتهايم شرط فعل مستقيما به نتيجه منتج نميشود.اين دو را چگونه جمع خواهيم نمود.حال انكه با پذيرش اينكه شرط انفساخ يك شرط نتيجه است اما معلق به نظر مشكل حل ميشود.
منتظر نظر شما هستم.
با تشكر.ديوسالار.

بازگشت به بالای صفحه

خواندن مشخصات فردی ارسال پیام شخصی مشاهده وب سایت این کاربر شناسه عضویت در Yahoo Messenger شناسه عضویت در MSN Messenger
نمایش پستها:   
ارسال موضوع جدید   پاسخ دادن به این موضوع      Printer-friendly version تمام زمانها بر حسب GMT + 3.5 Hours می‌باشند
صفحه 1 از 1


 

پرش به:  
شما نمی توانید در این بخش موضوع جدید پست کنید
شما نمی توانید در این بخش به موضوعها پاسخ دهید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش ویرایش کنید
شما نمی توانید موضوع های خودتان را در این بخش حذف کنید
شما نمی توانید در این بخش رای دهید
شما نمیتوانید به نوشته های خود فایلی پیوست نمایید
شما نمیتوانید فایلهای پیوست این انجمن را دریافت نمایید


صفحه اصلی|  پیشنهاد به دوستان | آمار سایتتماس با ما | ارسال مطلب | تنظيمات كاربري

| فهرست اعضاء | موضوعات فعال | پيشنهادات و انتقادات| وبلاگ هاي كاربران

| برترين هاي سايت| ليست نظرسنجي ها

 

    

 

سايت حقوقي دادخواهي
Features Iranian laws and regulations, guides to Iranian markets, newsletters and more
بهترین کیفیت نمایش صفحات با وضوح 864 × 1152


PHP-Nuke © 2004 Francisco Burzi
INP-Nuke © 2005-2007 IranNuke

مدت زمان ایجاد صفحه : 0.20 ثانیه